GMDSS communicatie en navigatieapparatuur

GMDSS maakt gebruik van een aantal verschillende communicatie- en navigatiemiddelen. De apparatuur die een schip aan boord moet hebben is afhankelijk van de zeegebieden waar het vaart. Hieronder volgt een kort overzicht van de apparatuur die in GMDSS wordt gebruikt.

  • Communicatieapparatuur
  • Radiotelefonie via MF-, HF- en VHF-zenders.
    Nood-, spoed- en veiligheidsverkeer vindt plaats op speciaal daarvoor gereserveerde kanalen.
  • DSC (Digital Selective Calling).
    Met DSC kan op eenvoudige wijze een noodalarm (distress-alert) worden verzonden, waarbij identiteit, positie en andere gegevens kunnen worden meegezonden. Het systeem kan ook selectief worden gebruikt om berichten aan een bepaald schip of aan een groep van schepen te versturen.
  • DPT (Direct Printing Telegraphy).
    Dit is telex via de radio.
  • INMARSAT-scheepsstation (INMARSAT-SES) ingericht voor communicatie binnen GMDSS.
    Via INMARSAT-satellieten vindt communicatie met kuststations en andere INMARSAT-stations plaats.
  • Maritieme veiligheidsberichten
  • NAVTEX (Navigatie + Telex).
    Hiermee kunnen belangrijke veiligheidsberichten, zoals navigatieberichten, meteorologische informatie en spoedberichten automatisch worden ontvangen en daarna afgedrukt.
  • SafetyNET.
    Ontvangst van veiligheidsberichten via de satelliet.
  • Positie en localiseringssystemen
  • SART (Radartransponder).
    Dit systeem dient voor de opsporing van in nood verkerende schepen en reddingsboten. De transponder zendt automatisch een signaal uit wanneer zij door de radar van een zoekend vaartuig of vliegtuig wordt aangestraald. De opsporing van bijvoorbeeld een reddingsvlot bij slecht zicht wordt hierdoor vergemakkelijkt.
  • EPIRB’s (satelliet noodradiobakens).
    Hiermee wordt in geval van nood automatisch een bericht met het identiteitsnummer van het schip uitgezonden naar speciale (COSPAS-SARSAT) satellieten. Aan de hand van deze uitzending kan de positie van de EPIRB worden bepaald.



Lees verder: GMDSS zeegebieden »

Terug naar boven.

 
© Peter Anker, Gids in Frequentieland.